Tinjauan : Gugur Perkataan “Kaum” Pada Borang Rasmi

Hari ini TPM, Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan perkataan kaum pada borang rasmi kerajaan digugurkan.  Cadangan ini sedang dipertimbangkan kerana telah disuarakan oleh beberapa pihak dan menurutnya TPM lagi, cadangan sedang dipertimbangkan kerana kerana kerajaan tidak mahu dilihat dari sudut kaum semata-mata.

Jom kita fikir-fikirkan cadangan ini.

* Tepuk kepala . . . tertanya kenapa benda yang tiada silap dan salah hendak diperbetulkan.  Salahkah ada soalan kaum pada borang tu???
Advertisements

~ by razifembi on August 19, 2009.

21 Responses to “Tinjauan : Gugur Perkataan “Kaum” Pada Borang Rasmi”

  1. yup… aku setuju..cuma perlu diperbaiki terutama tang
    – agama
    – jantina

    kaum tidak perlu dijadikan isu memecah belahkan kaum manusia yang azalinya berasal dari zuriat nabi Adam

    • Siapa yang menjadikan isu? Kenapa tetiba jadi isu ?

      kenapa kaum saja?

      kenapa agama dan jantina pun kita tak buang sekali.. kan elok!

      Ada tekanan dari pihak kaum lain?

  2. I rs no need lah buang perkataan “kaum” itu..
    Pe pun i TAK SETUJU!!TAK SETUJU!!

    P/s: setuju ngan incik razif,
    “kenapa agama dan jantina pun kita tak buang sekali.. kan elok!”
    (dengan nada yg sinis, “kerajaan” sila buang semua yeer!!)

  3. 1Malaysia hanya menguntungkan “mereka”. Ini juga adalah tuntutan 1Malaysia. Jika Tun Mahathir dan Ku Li pun masih samar tentang 1Malaysia apatah lagi kita. Setakat ini yg saya nampak, 1Malaysia memberi ruang untuk menghakis hak keistimewaan Melayu secara terhormat dan secara terbuka namun halus di sebalik slogan yang kononnya masih memperjuangkan Melayu. Slogan temberang semata!

  4. stuju!

  5. erm.. tahla.. kalau ye 1 msia pun xyah la buang “kaum” kot.. susa jugak nnt.. heran2..

  6. erm.. tahla.. kalau ye 1 msia pun xyah la buang “kaum” kot.. susa jugak nnt.. heran2..

  7. ntah la bro..
    ehehehe…
    mcm xyah la melibatkan kaum2 nie..
    erkk!!~

    kan 1 malaysia…
    erkk!~
    (ape ejam merepek nie)…

  8. apa yang perlu dan penting..niat tujuan sesuatu itu dibuat..adakah tujuan mencari undi semata2 atau lain…kaum ? apa itu kaum? semua politik …

  9. ahaha..
    xpe2..
    ape yang penting?…

    kerja sama…
    wonderpet2…

    erkk!!~~

  10. salam.. saya sebenarnya keliru lah.. ada borang rasmi, yang saya tak juma pun perkataan kaum. tapi ada perkataan bangsa, di dalam borang itu, maknanya bangsa = kaum, errr camna tu yer.. bukan ke kalau sebut bangsa maknanya bangsa malaysia.. tapi jadi bangsa melayu, bangsa cina, bangsa india, dll.. sejak dari pertama saya jumpa memang saya rasa pelik je nak isi.. mungkinkah sy tak tahu maksud disebalik bangsa (menggaru2 kpala yg tdk gatal..) adeh..

    • Tak pernah ada bangsa Malaysia.

      Nak mudah faham,

      Kalau di Malaysia,

      Bangsa ialah Melayu, Kadazan

      Kaum ialah Cina, India

      Kalau di India,

      Bangsanya pula ialah India …

      Apapun saya rasa soalannya mudah saja. Jangan disukarkan soalan yang mudah.

      Terima kasih singgah.

    • yup.. kita tak sama dgn Indonesia.. Mereka dipanggil Bangsa Indonesia..

  11. pembetulan..
    *ada borang rasmi, saya tak jumpa pun perkataan kaum….

  12. tu gmbr kat kubur..tgk post tarikh “11 august last sunday”…
    pic tgh pilih gak…tpi ada yg submit dah..tgk laa web national geo tu..nama azrul shah zainal..bahgian photogrphy..gmbr xda yg mnrik lagi…

  13. wow.. hangat bang… sorry lmbt bukak.. kurang sihat…

  14. Malaysia suka buat benda yg remeh temeh tetapi yang menyakitkan hati orang Melayu. Kat US dulu, borang2 di sana pun ada ruang untuk kaum atau “race”, tak kisah pun.

    Selepas baca apa yg dikatakan oleh Datuk Mohd Noor dlm Mingguan Malaysia mengenai perlembagaan, yg kaum Cina dan India terletak bawah kategori “kaum-kaum lain”, nak tergelak pun ada, meluat kat depa ni pun ada… Kaum-kaum lain ni lah yg berlebih-lebih sangat…

    • Hahaha … Sabar Puan …

      Sekarang ni berlebih-lebih plak .. tak macam dulu !!

      Tuntut melampau-lampau …

      Yang lagi pelik kerajaan layan ja apa yang dituntut… Tu belum lagi masuk tuntutan Su Q dulu dan baru2 ni…

      Cepat betul kerajaan melatah …

      Agaknay kita ni la kot golongan minoriti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: